پژوهش مدرسه الزهرا (س) چادگان
 



کارگاه مهارت نویسندگی با حضور استاد حوزه ودانشگاه دکتر حسین محمد صالحی و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س)برگزر شد.

دکتر محمد صالحی در ادامه مباحث مطرح شده در کارگاه گذشته پیرامون خلاصه نویسی تصریح کرد:در خلاصه نویسی می بایست ابتدا مطلب مورد نظر کامل خوانده شود و پس از علامت گذاری نکات مهم توسط علائم اختصاری،خلاصه شود .از این رو می بایست بهترین زمان را برای مطالعه اختصاص داد.واز پراکنده نویسی پرهیز گردد .ر نهایت 20دقیقه قبل از خواب خلاصه ها مرور شود.وی همچنین افزود:در خلاصه نویسی بهتر است موضوعات اصلی وفرعی با نمودارهای مختلف از هم مشخص شود وبرای این کار می توان از رنگ های مختلف بهره گرفت تا حین مطالعه خلاصه ها،چشم کمتر خسته شود.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به این نکته که قدرت گزینش افراد با تند خوانی بالا می رود :شایسته است خلاصه ها شماره بندی گردد.وپس از یادگیری هر شماره ،آن را کنار بگذاریم وتمرکز خود را بر یادکیری خلاصه های باقی مانده جلب کنیم.دکتر محمد صالحی همچنین تصریح کرد:در اتمام مباحث خلاصه نویسی گزینش کلمات را با توجه به خصوصیات کتاب گفت وبیان کرد:انسان بلافاصله پس از خواندن مطلب را حفظ نمی شودهر فرد ذهن خود را باید مانند ابر بداند که برای نوشن انشاء،خلاصه نویسی می تواند از بارش فکری خود استفاده ونباید برای ارائه مطالب فقط از مطالب قبلی کپی کنیم بلکه با وجود کلید واژه ها از ذهن خود استفاده کند وچیزهایی که از درون می آید را از کشوهای مغزی بیرون می کشی وبا استفاده از آنها مبانی فکری گسترده تر میشود مطالب دقیق تروبه روز تری را ذهن ارائه دهد.

استاد محمد صالح  گفت:دو شیوه را باید در نوشتن به کار برد اول تناسب معنایی ودوم تضاد معنایی.می توان به معنای مختلف کلمه ویا تضاد های معنایی کلمات مختلفی را به دست آورد وبا استفاده از آنها مطالب گسترده ای نوشت.

موضوعات: نشست وسمینار  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-02-19] [ 01:01:00 ب.ظ ]




 جلسه با حضور استاد حوزه و دانشگاه فاطمه گلی در مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان برگزار گردیدفاطمه گلی فرمودند قدم اول در مقاله نویسی را انتخاب عنوان مناسب معرفی کرد و گفت :عنوان می بایست جزئی باشد و حتی المقدور جذاب و کوتاه باشد و مبهم و سوالی نباشد و نباید همراه با پیش داوری وبیان نتیجه باشد و شرط اول برای محقق این است که بی طرف باشد

فاطمه گلی با نقد بر شیوه مقاله نویسی در حوزه تصریح کرداشکال کار حوزویان این است که بیشتر به جمع اوری مطالب می پردازند و جرأت و جسارت نظر دادن را ندارند لذا مقالات آنها در سطح ترویجی می ماند و علمی نمی شود.

   همانند مورچه ای  که مواد غذایی را جمع آوری میکند و یا مانند کرم ابریشم که یک گوشه می نشیند و به دور خود تار می تند و با دنیای بیرون ارتباطی ندارد که هیچ کدام مورد قبول نیست

وی با اشاره به روش صحیح تحقیق و مقاله نویسی ادامه داد : در رابطه با زنبور خداوند وحی کرد که در کوه ها برو و بر درختان مختلف بنشین و از گلهای مختلف بهره بگیر و کم کم از همه ثمرات بخورو در نهایت از شکمش شرابی که مختلف الالوان و شفا برای مردم است خارج می شود و پس پژوهشگر نیز باید از منابع و نظرات و کتاب های مختلف بهره بگیرد و در نهایت همانند زنبور حاصلی مفید و ماندگار ارائه دهد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شیوه های نگارش متواضعانه  مقاله  افزود پژوهشگری می بایست تواضع خدا را در ادبیات مقاله برساند و سعی کند نظر قطعی ندهد.

فاطمه گلی همچنین تصریح کرد :مطالعه زیاد و انتظار از مغز تفکر خلاق و نقادانه باعث فعال شدن مغز و ذهن می شود وی با اشاره به اینکه اولین ویژگی قران، تبین است گفت ما طلاب علوم حوزوی وظیفه تبین آیات را داریم و در واقع وظیفه اصلی ما کشف ناشناخته است و در صورتی می توانیم علممان را به عمل  برسانیم که بتوانیم علم را تحلیل کنیم .

وی همچنین با اشاره به این نکته که که مسلمان حدود 4/1از جمعیت جهان را تشکیل می دهند افزود امروز حدود  دو درصد   از تولید علم متعلق به مسلمان است و درست است که در وظیفه اصلی زن مادری است  اما همین  مادر نقش پژوهشگر بار آوردن فرزند را داردپس پژوهش  در مرحله اول  است همانطور که پیامبر در مسجد نزداهل علم نشستند نه اهل عبادت استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نکاتی پیرامون نحوه نگارش اجزا مقاله شامل چکیده پیشینه و .. پرداخت .

موضوعات: نشست وسمینار  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-02-17] [ 01:40:00 ب.ظ ]