پژوهش مدرسه الزهرا (س) چادگان
 



به مناسبت شهادت آیت الله مفتح جلسه مناظره ای میان دانشجویان دانشگاه پیام نور وطلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان با حضور اساتید،طلبه ودانشجو برگزار گردید.
در ابتدا این جلسه خانم نوروزی از اساتید طلبه با اشاره به علت نامگذاری روز وحدت حوزه ودانشگاه گفت:اکنون باید ببینیم که آیا این وحدت محقق شده یا نه؟ودر وداقع چه نیازی به این وحدت است؟
وی همچنین تصریح کرد :روز 27آذر 1358 آیت الله دکتر مفتح هنگام ورود به دانشگاه الهیات توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت وبه شهادت رسید و به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه ودانشگاه سالروز شهادت ایشان به نام روز وحدت حوزه ودانشگاه ثبت شد.
در ادامه این جلسه یکی از اساتید دانشگاه گفت:تعریف کلی وحدت حوزه ودانشگاه به طور دقیقی مشخص نیست،برخی منظور از این وحدت را وحدت سیاسی می دانند.
برخی معتقدند اصلا بین حوزه ودانشگاه نمی تواند وحدت برقرار باشد.چرا که دانشگاه محلی برای مد گرایی ودانشگلاه محلی برای سنت گرایی است.
همچنین در ادامه دو طرف به چگونگی محقق کردن وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه پرداختند .هر یک نظراتی را ارائه دادند از جمله اینکه در دانشگاه پیام نور چون ارتباط استاد ودانشجو مستمر نیست،تأثیر گذاری استاد بر دانشجو کمتر است،لذا کمتر می تواند دانشجو را به سمت مذهب سوق دهد البته تبادل اساتید حوزه ودانشگاه می تواند تأثیر به سزایی در برقراری ارتباط بین حوزه ودانشگاه داشته باشد وهمچنین پژوهش و مقالات مشترک بین طلاب و دانشجویان در نزدیک شدن افکار این دو قشر نقش مهمی دارد،همچنین اردو های فرهنگی ،تفریحی بین طلاب ودانشجویان در تحقق این وحدت نقش دارد.
در انتها جمع بندی نظرات خانم نوروزی،طلاب ودانسشجویان بدین صورت بیان شد که:
دشمن هنگامی که وحدت حوزه ودانشجو را با هم ببیند در صدد جدا کردن این دو قشر از یکدیگر است،به همین منظور از داخل حوزه ودانشگاه شروع می کند.لذا باید کنار هم بودن وتعامل را با ادامه ی جلسات مشترک حوزه ودانشگاه یا حتی از طریق فضای مجازی ادامه دهیم.
همچنین اتخاذ روش مشترک آمو زشی وپژوهشی یکی از موثرترین راه های ایجاد نزدیکی بین این دو نهاد است.
سعی کنیم وحدت هماهنگی میان حوزه ودانشگاه را که در واقع بین تمام اقشار باید وجود داشته باشد،به وحدت حداکثری برسانیم.یعنی این دو نهاد در یک سیستم هماهنگ بتوانند به تولید علم در عرصه های مختلف بپردازند.
همچنین راهکارهایی نیز برای وحدت حوزه ودانشگاه ارائه گردید که عبارتند از :
وحدت در روش تحقیق اعم از نقلی وعقلی،تقابل بین دانشجو وطلبه با یکدیگر ،اردوهای تفریحی ،تحقیق میدانی بین دانشجو وطلاب ،استفاده طلاب و دانشجویان از نو آوری وپیشرفت های یکدیگر

 

موضوعات: هفته کتاب  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-19] [ 01:03:00 ب.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:57:00 ب.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:55:00 ب.ظ ]




بازدید طلاب حوزه علمیه الزهرا (س) شهرستان چادگان از کتاب خانه آیت الله مرعشی در قم

در ابتدا کارشناس و مسئول کتاب خانه  آقای شاکری مختصری از زندگی آیت الله مرعشی ، وشیوه نوشتن کتاب وسختی هایی که ایشان در این راه متحمل شدندرا، بیان نمودند .

در ادامه به دسته بندی کتب کتاب خانه اشاره کردند وگفتند که این کتاب خانه شامل نسخ خطی انواع قرآن ،دست نوشته های امام سجاد علیه اسلام ،قرآن منسوب به امام رضا علیه السلام ،قرآن های با خط کوفی،تهذیب ها ،کتب پزشکی،علم رجال ،نجوم و….می باشد.

  بعد از بازدید از کتب خطی ، از بیمارستان کتاب (آفت زدایی کتب) قسمت مرمت وبازسازی کتب،میکروگرافی وعکاسی کتابخانه بازدید کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: اردو های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-10-08] [ 12:45:00 ب.ظ ]




در هفته پژوهش 20 نفر از طلاب پژوهشگر به بازدید از کتاب خانه زهراییه نجف آباد رفتند

موضوعات: اردو های پژوهشی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-05] [ 01:42:00 ب.ظ ]




کارگاه پژوهشی با موضوع :اصول مقاله نویسی با حضور خانم همایونی و با حضور جمعی از طلاب خواهر مدارس چادگان و علویجه درمدرسه فاطمیه نجف آباد برگزار گردید.
در ابتدا خانم سعیده همایونی با اشاره به مسائل مقدماتی تحقیق تصریح کرد اولین موضوع در بحث مقاله نویسی مشخص کردن انگیزه است و پس از آن تعیین موضوع و عنوان مشخص میکند که ماتحت چه حیطه ای و دایره ای تحقیق می کنیم .
وی در ادامه با اشاره به مدل خورشیدی گفت : اگر کسی بخواهد علاقه خود را برای تعیین موضوع و عنوان بسنجد می تواند از این مدل بهره گیرد.
خانم سعیده همایونی همچنین در ادامه مراحل تهیه ی طرح نامه ی مناسب را بیان نمود و گفت طرحنامه تشکیل شده از مراحل مختلفی که در ابتدا ی آن نیاز به تبین مسئله دارد بعد از مشخص شدن این مرحله ضرورت مسئله مورد برسی قرار می گیرد تا چرایی مساله مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین در ادامه به مرحله سوم طرحنامه اشاره کرد و افزود :مرحله سوم طرحنامه عبارت است تعیین اهداف تحقیق و اینکه چه کسی از تحقیق ما سود می برد و پس از مشخص کردن هدف مرحله بعدی بیان سوالات اصلی و فرعی در تحقیق است.
خانم همایونی تصریح کرد مرحله پنجم و ششم طرحنامه عبارت است از بیان فرضیه و پیش فرض تحقیق و تفاوت این دو چنین بیان کرد فرضیه جمله خبری است که در تحقیق یا اثبات می شود پیش فرض جمله خبری است که نیاز به ثابت کردن ندارد چرا که قبلا اثبات شده است.
وی همچنین مرحله بعدی را مشخص کردن پیشینه ی تحقیق معرفی کرد و گفت پیشینه تحقیق به دو صورت پیشینه منابع و موضوع است و فایده تعیین پیشینه این است که از موازی کاری قابل ذکر است که در بخشی از این کارگاه پژوهشی چند تن از طلاب موضوعات مورد علاقه خود را مطرح کرده درطرح تبین مسئله و ضرورت موضوع پرداختند و با کمک خانم همایونی مطالب مطرح شده مورد نقد و برسی قرار گرفت و اشکال و ایراد های آن برطرف شد.

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:32:00 ب.ظ ]