پژوهش مدرسه الزهرا (س) چادگان
 



 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی  لینک ثابت
[جمعه 1398-07-26] [ 05:53:00 ب.ظ ]




جلسه ایجاد انگیزه پژوهشی با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجه الاسلام والمسملین مسعود راعی در  جمع طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگانبرگزار گردید.

حجه الاسلام والمسملین استاد  مسعود راعی در ابتدا با اشاره به اهمیت پژوهش گفت:انسان برای  آنکه مصداق «ان الانسان لفی خسر»نشود  ومصداق  الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات شود می بایست از شرایط استفاده بهینه داشه باشد.واستفاده بهینه از شرایط نیز منوط به شناخت است چرا  که انسان دشمن جهل است.

وی همچنین در ادامه افزود:هیچ کس به خاطر نداشته های عملی نباید افتخار کند و بر آنها صبر کند  برای اینکه طلبه در زندگی حوزوی خود برنده باشد می یست بهره مند از فضایل اخلاقی باشد، در بینصفات اخلاقی، درجستجوی علم  بودن طلبه را متمایز از دیگران می کند.طلبه خوب است مانند درخت گردو یا بادام باشد که در همه فصول میوه اش ماندگار است و پژوهش در حوزه  بارطلبه است که می بایست از مسائل  ماندگار باشد، در این صورت پژوهش برای طلبه  باقیات و صالحات است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اشاره ای به احادیث و روایات پیرامون تفقه دردین کردند و افزود در احادیث اهل بیت آمده:«لا یستمسک ایمان عبد حتی تکون فیه خصال ثلاث تفقه فی الدین ، تقدیر المعیشه، الصبر علی الرزایا»منظور  از تفقه در د ین پژوهش کردن و منظور از تقدیر المعیشه رفع مشکلات اقتصادی و منظور از الصبر علی الرزایا، صبر در برابر مشکلات روحی وروانی است.

حجه الاسلام مسعود راعی همچنین تصریح کرد:طلبه قرار است از نظر علمیمنشاء خدمات باشد مثل پزشک  که از جهت جسمی منشائ خدمات است .پسلازم با تالیف کتب وتدوین مقالات به این امر بپردازد.

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-06-06] [ 12:37:00 ب.ظ ]




با حضور استاد حوزه ودانشگاه دکتر حسین محمد صالحی و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا(س) چادگان برگزار شد.

دکتر حسین محمد صالحی در ابتدای این جلسه خلاصه نویسی را یک هنر معرفی کردوگفت :اولین نکته ای که برای ارائه یک خلاصه مفید لازم است بدانیم علامت گذاری و خط کشیدن زیر مطالب مهم  وبعد از آن حاشیه نویسی نکات اصلی در کتاب است.

وی همچنین تصریح کرد:در خلاصه برداری باید سعی شود یاد داشت برداری به صورت نکته برداری باشد نه نت برداری و همچنین اصل بسیار مهم در خلاصه نویسی ارائه مطالب خوانده شده به صورت درختی و جدول و چارت های عمودی ونمودار است.

دکتر حسین محمد صالحی همچنین بهترین ساعات مطالعه وخلاصه کردن را صبح ها بعد از نماز صبح وشب ها بین ساعت 9تا 12 معرفی کرد وافزود:در درس های حفظی بهتر است هر 10 صفحه را در یک صفحه با نکات اصلی خلاصه کرد.

وی با اشاره به اینکه در خلاصه نویسی وسواس به خرج ندهید تصریح کرد: سعی کنید خلاصه کوتاه باشد وتنها مطالب مهم وکلیدی بیان شودوبه زبانی ساده نوشته شود واگر در مطالعه دقت وتمرکز کافی داشته می توان به خلاصه اعتماد کرد.

    

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-12-18] [ 08:52:00 ق.ظ ]




کارگاه تقویت مهارت های مطالعه با حضور استاد  حوزه ودانشگاه  دکتر حسین محمد صالحی وجمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان برگزار گردید.

دکتر حسین محمد صالحی در ابتدا پس از ورود ارائه راهکارهایی برای تقویت حافظه اشاره ای نیز به اصول تند خوانی کرد وگفت: گام اول در تند خوانی این است  که فهرست مندرجات کتاب را نگاه کنید ومطالب مرتبط را در نظر اورید و در طول شبانه روز فرصت مناسبی به مطالعه اختصاص دهید.

 وی همچنین با اشاره به اینکه غالبا آغاز وپایان بند ها مطالب مفید تری دارند گفت : درتند خوانی می بایست تلفظ کلمات را رها کنیم و آنگاه مطالعه نماییم وسعی کنیم در هر عبارت کلمات اساسی را استنباط نماییم.

دکتر حسین محمد صالحی در ادامه تصریح کرد:هر شخصی باید فهرستی از سؤالات مورد نظر خود تهیه کند وهمین امر کمک می‌کند که با خواندن مطالب پاس سؤالات  در ذهن بایگانی شود.

وی همچنین تأکید کرد:شایسته است از  برخی مطالب مهم خلاصه برداری شود وبا افزایش حوزه در مطالعه زیاد مکث نکنیم و هنگام مطالعه هیچگاه به مطالب قبلی باز نگردیم و می بایست روی اسم ها وفعل ها تمرکز کنیم وبه سایر  اجزای جمله اهمیت ندهیم.

دکتر حسین محمد صالحی همچنین با اشاره به حذف عوامل حواسپرتی به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای تند خوانی گفت:تند خوانی نیاز به تمرین دارد وباید سعی کرد در هر فرصتی لغات واصطلاحات جدیدد را بیاموزیم و با حفظ تمرکز سعی کنیم به مسائل فرعی توجه نکنیم.

وی همچنین فرصت مناسب برای مطالعه را صبح زود معرفی کرد وافزود:با خوردن میوه وقهوه وچای ویا حفظ روزانه چند آیه قرآن ویا چند بیت شعر می توان حافظه را تقویت کرد.

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 08:40:00 ق.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-19] [ 12:57:00 ب.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:55:00 ب.ظ ]




کارگاه پژوهشی با موضوع :اصول مقاله نویسی با حضور خانم همایونی و با حضور جمعی از طلاب خواهر مدارس چادگان و علویجه درمدرسه فاطمیه نجف آباد برگزار گردید.
در ابتدا خانم سعیده همایونی با اشاره به مسائل مقدماتی تحقیق تصریح کرد اولین موضوع در بحث مقاله نویسی مشخص کردن انگیزه است و پس از آن تعیین موضوع و عنوان مشخص میکند که ماتحت چه حیطه ای و دایره ای تحقیق می کنیم .
وی در ادامه با اشاره به مدل خورشیدی گفت : اگر کسی بخواهد علاقه خود را برای تعیین موضوع و عنوان بسنجد می تواند از این مدل بهره گیرد.
خانم سعیده همایونی همچنین در ادامه مراحل تهیه ی طرح نامه ی مناسب را بیان نمود و گفت طرحنامه تشکیل شده از مراحل مختلفی که در ابتدا ی آن نیاز به تبین مسئله دارد بعد از مشخص شدن این مرحله ضرورت مسئله مورد برسی قرار می گیرد تا چرایی مساله مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین در ادامه به مرحله سوم طرحنامه اشاره کرد و افزود :مرحله سوم طرحنامه عبارت است تعیین اهداف تحقیق و اینکه چه کسی از تحقیق ما سود می برد و پس از مشخص کردن هدف مرحله بعدی بیان سوالات اصلی و فرعی در تحقیق است.
خانم همایونی تصریح کرد مرحله پنجم و ششم طرحنامه عبارت است از بیان فرضیه و پیش فرض تحقیق و تفاوت این دو چنین بیان کرد فرضیه جمله خبری است که در تحقیق یا اثبات می شود پیش فرض جمله خبری است که نیاز به ثابت کردن ندارد چرا که قبلا اثبات شده است.
وی همچنین مرحله بعدی را مشخص کردن پیشینه ی تحقیق معرفی کرد و گفت پیشینه تحقیق به دو صورت پیشینه منابع و موضوع است و فایده تعیین پیشینه این است که از موازی کاری قابل ذکر است که در بخشی از این کارگاه پژوهشی چند تن از طلاب موضوعات مورد علاقه خود را مطرح کرده درطرح تبین مسئله و ضرورت موضوع پرداختند و با کمک خانم همایونی مطالب مطرح شده مورد نقد و برسی قرار گرفت و اشکال و ایراد های آن برطرف شد.

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-05] [ 12:32:00 ب.ظ ]




برگزاری فراخوان مقاله با موضوع خانواده با قرآن 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-06-02] [ 12:18:00 ب.ظ ]




کلاس فنون مطالعه و مهارت نویسندگی با حضور خانم  مؤمنی و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا(س) چادگان برگزار شد.

در این کلاس با اشاره به مراحل تحقیق و پژوهش به تعریف مطالعه و مراحل انجام مطالعه صحیح  وتوضیح تندخوانی پرداخته شد.

عوامل تقویت انگیزه مطالعه و انواع نویسندگان و روش مطالعه پس ختام را بیان شد.

همچنین انواع خطا در جمله نویسی، نشانه­ های ویرایش و برخی از نشانه­ های مرسوم در ویراستاری ونرم افزار ویراستار  را توضیح دادند.

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-05-13] [ 10:33:00 ق.ظ ]