پژوهش مدرسه الزهرا (س) چادگان
 



با حضور استاد حوزه ودانشگاه دکتر حسین محمد صالحی و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا(س) چادگان برگزار شد.

دکتر حسین محمد صالحی در ابتدای این جلسه خلاصه نویسی را یک هنر معرفی کردوگفت :اولین نکته ای که برای ارائه یک خلاصه مفید لازم است بدانیم علامت گذاری و خط کشیدن زیر مطالب مهم  وبعد از آن حاشیه نویسی نکات اصلی در کتاب است.

وی همچنین تصریح کرد:در خلاصه برداری باید سعی شود یاد داشت برداری به صورت نکته برداری باشد نه نت برداری و همچنین اصل بسیار مهم در خلاصه نویسی ارائه مطالب خوانده شده به صورت درختی و جدول و چارت های عمودی ونمودار است.

دکتر حسین محمد صالحی همچنین بهترین ساعات مطالعه وخلاصه کردن را صبح ها بعد از نماز صبح وشب ها بین ساعت 9تا 12 معرفی کرد وافزود:در درس های حفظی بهتر است هر 10 صفحه را در یک صفحه با نکات اصلی خلاصه کرد.

وی با اشاره به اینکه در خلاصه نویسی وسواس به خرج ندهید تصریح کرد: سعی کنید خلاصه کوتاه باشد وتنها مطالب مهم وکلیدی بیان شودوبه زبانی ساده نوشته شود واگر در مطالعه دقت وتمرکز کافی داشته می توان به خلاصه اعتماد کرد.

    

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-12-18] [ 08:52:00 ق.ظ ]




کارگاه تقویت مهارت های مطالعه با حضور استاد  حوزه ودانشگاه  دکتر حسین محمد صالحی وجمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان برگزار گردید.

دکتر حسین محمد صالحی در ابتدا پس از ورود ارائه راهکارهایی برای تقویت حافظه اشاره ای نیز به اصول تند خوانی کرد وگفت: گام اول در تند خوانی این است  که فهرست مندرجات کتاب را نگاه کنید ومطالب مرتبط را در نظر اورید و در طول شبانه روز فرصت مناسبی به مطالعه اختصاص دهید.

 وی همچنین با اشاره به اینکه غالبا آغاز وپایان بند ها مطالب مفید تری دارند گفت : درتند خوانی می بایست تلفظ کلمات را رها کنیم و آنگاه مطالعه نماییم وسعی کنیم در هر عبارت کلمات اساسی را استنباط نماییم.

دکتر حسین محمد صالحی در ادامه تصریح کرد:هر شخصی باید فهرستی از سؤالات مورد نظر خود تهیه کند وهمین امر کمک می‌کند که با خواندن مطالب پاس سؤالات  در ذهن بایگانی شود.

وی همچنین تأکید کرد:شایسته است از  برخی مطالب مهم خلاصه برداری شود وبا افزایش حوزه در مطالعه زیاد مکث نکنیم و هنگام مطالعه هیچگاه به مطالب قبلی باز نگردیم و می بایست روی اسم ها وفعل ها تمرکز کنیم وبه سایر  اجزای جمله اهمیت ندهیم.

دکتر حسین محمد صالحی همچنین با اشاره به حذف عوامل حواسپرتی به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای تند خوانی گفت:تند خوانی نیاز به تمرین دارد وباید سعی کرد در هر فرصتی لغات واصطلاحات جدیدد را بیاموزیم و با حفظ تمرکز سعی کنیم به مسائل فرعی توجه نکنیم.

وی همچنین فرصت مناسب برای مطالعه را صبح زود معرفی کرد وافزود:با خوردن میوه وقهوه وچای ویا حفظ روزانه چند آیه قرآن ویا چند بیت شعر می توان حافظه را تقویت کرد.

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 08:40:00 ق.ظ ]




به مناسبت شهادت آیت الله مفتح جلسه مناظره ای میان دانشجویان دانشگاه پیام نور وطلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) چادگان با حضور اساتید،طلبه ودانشجو برگزار گردید.
در ابتدا این جلسه خانم نوروزی از اساتید طلبه با اشاره به علت نامگذاری روز وحدت حوزه ودانشگاه گفت:اکنون باید ببینیم که آیا این وحدت محقق شده یا نه؟ودر وداقع چه نیازی به این وحدت است؟
وی همچنین تصریح کرد :روز 27آذر 1358 آیت الله دکتر مفتح هنگام ورود به دانشگاه الهیات توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت وبه شهادت رسید و به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه ودانشگاه سالروز شهادت ایشان به نام روز وحدت حوزه ودانشگاه ثبت شد.
در ادامه این جلسه یکی از اساتید دانشگاه گفت:تعریف کلی وحدت حوزه ودانشگاه به طور دقیقی مشخص نیست،برخی منظور از این وحدت را وحدت سیاسی می دانند.
برخی معتقدند اصلا بین حوزه ودانشگاه نمی تواند وحدت برقرار باشد.چرا که دانشگاه محلی برای مد گرایی ودانشگلاه محلی برای سنت گرایی است.
همچنین در ادامه دو طرف به چگونگی محقق کردن وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه پرداختند .هر یک نظراتی را ارائه دادند از جمله اینکه در دانشگاه پیام نور چون ارتباط استاد ودانشجو مستمر نیست،تأثیر گذاری استاد بر دانشجو کمتر است،لذا کمتر می تواند دانشجو را به سمت مذهب سوق دهد البته تبادل اساتید حوزه ودانشگاه می تواند تأثیر به سزایی در برقراری ارتباط بین حوزه ودانشگاه داشته باشد وهمچنین پژوهش و مقالات مشترک بین طلاب و دانشجویان در نزدیک شدن افکار این دو قشر نقش مهمی دارد،همچنین اردو های فرهنگی ،تفریحی بین طلاب ودانشجویان در تحقق این وحدت نقش دارد.
در انتها جمع بندی نظرات خانم نوروزی،طلاب ودانسشجویان بدین صورت بیان شد که:
دشمن هنگامی که وحدت حوزه ودانشجو را با هم ببیند در صدد جدا کردن این دو قشر از یکدیگر است،به همین منظور از داخل حوزه ودانشگاه شروع می کند.لذا باید کنار هم بودن وتعامل را با ادامه ی جلسات مشترک حوزه ودانشگاه یا حتی از طریق فضای مجازی ادامه دهیم.
همچنین اتخاذ روش مشترک آمو زشی وپژوهشی یکی از موثرترین راه های ایجاد نزدیکی بین این دو نهاد است.
سعی کنیم وحدت هماهنگی میان حوزه ودانشگاه را که در واقع بین تمام اقشار باید وجود داشته باشد،به وحدت حداکثری برسانیم.یعنی این دو نهاد در یک سیستم هماهنگ بتوانند به تولید علم در عرصه های مختلف بپردازند.
همچنین راهکارهایی نیز برای وحدت حوزه ودانشگاه ارائه گردید که عبارتند از :
وحدت در روش تحقیق اعم از نقلی وعقلی،تقابل بین دانشجو وطلبه با یکدیگر ،اردوهای تفریحی ،تحقیق میدانی بین دانشجو وطلاب ،استفاده طلاب و دانشجویان از نو آوری وپیشرفت های یکدیگر

 

موضوعات: هفته کتاب  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-19] [ 01:03:00 ب.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:57:00 ب.ظ ]




آقای سید عیسی مسترحمی استاد راهنما تحقیقات پایانی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا شهرستان چادگان در جوار حرم حضرت معصومه درارتباط با مهارت وفنونی که هر طلبه باید قبل از نویسنده شدن به آن آگاه باشند مطالبی را بیان کردند.
وی در ابتدا در مورد اهمیت پژوهش به این نکته اشاره کردند که بسیاری از افراد سخنرانان خوبی هستند اما مطالب نوشته شده وماندگار ندارند.ایشان به طلاب توصیه نمودند که از همان سال های اول ورود به حوزه نوشتن را شروع کنند که با تمرین وممارست است که می توان نویسنده موفقی شد .
ایشان در ادامه تصریح کردند برای اینکه طلبه ها نویسندگان موفقی شوند لازم است نکاتی را رعایت کنند :

1.مسلط شدن بر ادبیات عرب.

2.در کنار دروس حوزوی در موضوعات فقهی، حدیثی، کلامی ،کتب شهید مطهری و…مطالعات جانبی داشته باشند.

.3.مطالعه کتاب هایی به صورت تخصصی تا طلبه ذوق وعلاقه واستعداد خود را شناسایی کند.

4. در وقت خود برنامه ریزی داشته باشند.

5.آشنایی با نرم افزار،کامپیوتر،آشنایی با wordو….

6.ارتباط مستمر با اساتید راهنما و… جهت رفع اشکال و مطالعه متن های نوشته شده.

 

 

 

 

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 12:55:00 ب.ظ ]




بازدید طلاب حوزه علمیه الزهرا (س) شهرستان چادگان از کتاب خانه آیت الله مرعشی در قم

در ابتدا کارشناس و مسئول کتاب خانه  آقای شاکری مختصری از زندگی آیت الله مرعشی ، وشیوه نوشتن کتاب وسختی هایی که ایشان در این راه متحمل شدندرا، بیان نمودند .

در ادامه به دسته بندی کتب کتاب خانه اشاره کردند وگفتند که این کتاب خانه شامل نسخ خطی انواع قرآن ،دست نوشته های امام سجاد علیه اسلام ،قرآن منسوب به امام رضا علیه السلام ،قرآن های با خط کوفی،تهذیب ها ،کتب پزشکی،علم رجال ،نجوم و….می باشد.

  بعد از بازدید از کتب خطی ، از بیمارستان کتاب (آفت زدایی کتب) قسمت مرمت وبازسازی کتب،میکروگرافی وعکاسی کتابخانه بازدید کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: اردو های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-10-08] [ 12:45:00 ب.ظ ]




کارگاه پژوهشی با موضوع :اصول مقاله نویسی با حضور خانم همایونی و با حضور جمعی از طلاب خواهر مدارس چادگان و علویجه درمدرسه فاطمیه نجف آباد برگزار گردید.
در ابتدا خانم سعیده همایونی با اشاره به مسائل مقدماتی تحقیق تصریح کرد اولین موضوع در بحث مقاله نویسی مشخص کردن انگیزه است و پس از آن تعیین موضوع و عنوان مشخص میکند که ماتحت چه حیطه ای و دایره ای تحقیق می کنیم .
وی در ادامه با اشاره به مدل خورشیدی گفت : اگر کسی بخواهد علاقه خود را برای تعیین موضوع و عنوان بسنجد می تواند از این مدل بهره گیرد.
خانم سعیده همایونی همچنین در ادامه مراحل تهیه ی طرح نامه ی مناسب را بیان نمود و گفت طرحنامه تشکیل شده از مراحل مختلفی که در ابتدا ی آن نیاز به تبین مسئله دارد بعد از مشخص شدن این مرحله ضرورت مسئله مورد برسی قرار می گیرد تا چرایی مساله مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین در ادامه به مرحله سوم طرحنامه اشاره کرد و افزود :مرحله سوم طرحنامه عبارت است تعیین اهداف تحقیق و اینکه چه کسی از تحقیق ما سود می برد و پس از مشخص کردن هدف مرحله بعدی بیان سوالات اصلی و فرعی در تحقیق است.
خانم همایونی تصریح کرد مرحله پنجم و ششم طرحنامه عبارت است از بیان فرضیه و پیش فرض تحقیق و تفاوت این دو چنین بیان کرد فرضیه جمله خبری است که در تحقیق یا اثبات می شود پیش فرض جمله خبری است که نیاز به ثابت کردن ندارد چرا که قبلا اثبات شده است.
وی همچنین مرحله بعدی را مشخص کردن پیشینه ی تحقیق معرفی کرد و گفت پیشینه تحقیق به دو صورت پیشینه منابع و موضوع است و فایده تعیین پیشینه این است که از موازی کاری قابل ذکر است که در بخشی از این کارگاه پژوهشی چند تن از طلاب موضوعات مورد علاقه خود را مطرح کرده درطرح تبین مسئله و ضرورت موضوع پرداختند و با کمک خانم همایونی مطالب مطرح شده مورد نقد و برسی قرار گرفت و اشکال و ایراد های آن برطرف شد.

 

موضوعات: گارگاه وکلاس های پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-05] [ 12:32:00 ب.ظ ]




 به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی جلسه با موضوع فنون مطالعه و روش های خواندن با حضور دکتر حسین محمد صالحی در جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س)چادگان  برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر حسین محمد صالحی گفت:
بی علاقگی ولذت نبردن از مطالعه به علت عدم رعایت فنون مطالعه می باشد.در یاد گیری مطالب باید روش صحیح مطالعه را انتخاب کرد تا هم بهره برداری از مطالب صورت گیرد وهم اینکه شخص از مطالعه لذت ببرد.
وی در ادامه افزود:در شیوه صحیح مطالعه ابتدا باید به صورت اجمالی ودر مرحله بعد با دقت کتاب مطالعه شود،وبه سازمان دهی مطالب بپردازند.در سازمان دهی باید علاوه بر نکات کلیدی واصلی،نکات جزئی نیز دسته بندی شود.
دکتر حسین محمد صالحی با اشاره به عوامل اخلال آور در یادگیری گفت:  باید از خیال پردازی که مهمترین عامل مخل یادگیری است پرهیز شود وافکار متفرقه را باید از ذهن دور کرد.
وی همچنین اشاره کرد :برنامه ریزی،نظم وترتیب،آرامش وسلامتی جسم وجان مهمترین عوامل در فنون صحیح مطالعه ویادگیری بهتر می باشد.

موضوعات: هفته کتاب  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-08-25] [ 01:38:00 ب.ظ ]




به مناسبت هفته کتاب،اعتکاف علمی با حضور جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س)چادگان برگزار گردید

 

 در این اعتکاف علمی طلاب با تشکیل حلقه های مطالعاتی کتاب کتاب« این اکسیر بی بدیل(جلوه های بی نظیر انسان سازی در سیره ی اخلاقی امام خمینی)» تدوین اصغر میرشکاری را مطالعه کرده وبه بررسی وتحلیل ونقد مطالب پرداخته وهریک از طلاب برداشت ها ونظرات خود را پیرامون مطالب کتاب مطرح کردند.

 

موضوعات: هفته کتاب  لینک ثابت
 [ 08:09:00 ق.ظ ]




 

1.دانستن قوانین

شناخت قانون هر چیزی شما را به آن علاقمند می کند. یکی از موارد بسیار مهم که شما معمولاً نادیده می گیرید، قانون و روش مطالعه است(ابتدا باید روش مطالعه را فرا بگیرید) وقانون کتاب ( قبل از شروع مطالعه کشف کنید ین کتاب بر چه موضوعی تأکید می کند؟ چگونه وچه چیزی رامی خواهید به من یاد بدهید؟)را کشف کنید.

2. زبان گردانی :
” یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان. کهیکی از اصول مطالعه است. یچیده ترین مطالب علمی را به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید.. عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید نمی توانید یادگیری عمیقی داشته باشید. اما اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحتتر عین مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد.

3. با کتاب شوخی کنید
مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می مانند و بهتر به خاطر آورده می شوند .
با کتاب خود شوخی کنید. مثالهایی مهیج، شادی آفرین و حتی خنده دار بزنید. این موضوع به علاقه و تمرکز شما کمک زیادی می کندهرچه می توانید به سخت ترین مطالب کتاب بار هیجانی مثبت بدهید و آن را بخوانید. با کتاب آنچنان شاد و مهیج برخورد کنید که گویی به دوست داشتنی ترین دوست خود رسیده اید.

4.توجه به لذتهای نهایی، نه دشواری مسیر
برای شروع هر کار باید این را بپذیرید که دشواریهای در مسیر وجود دارد و تلاش لازم است. عدم پذیرش این که هر مسیری با دشواری رو بروست به ویژه در آغاز راه، شما را افسرده و ناراحت می کند.آنچه شما را به تلاش پیگیر و مستمر وا می دارد، میل به جذب لذتهاست.مدام در ذهن خود موفقیتهای نهایی را مجسم کنید. یادتان باشد همیشه این توجه به لذتهاست که تمرکز و علاقه ایجاد می کند.

5. اشتباه در برنامه ریزی
برنامه هایی که برای یک روز حجم زیادی از مطالب را در بر می گیرد، عملاً به خاطر همین حجم زیاد، تنفر ایجاد می کند. از اجرای برنامه های روزانه فقط برنامه همان روز را انجام دهید و مطلقاً به این که “چند صفحه مانده” فکر نکنید.. باید همیشه به خاطر داشته باشید که هر روز فقط برنامه همان روز را اجرا کنید.

6.تعیین هدف:

( یا مطالعه نکنید یا قبل از آن برای ایجاد تمرکز حواس در مطالعه، هدف خود را تعیین کنید.)

یکی از عوامل مهم در ایجاد تمرکز حواس و افزایش دقت در هنگام مطالعه، آگاهی از هدف مطالعه است. حتماً پیش از مطالعه برای خود مشخص کنید که هدفتان چیست.. اهداف، وقتی قابل دسترسی اند که مشخص، دقیق، روشن و واضح باشند. شما باید هدفها را از داخل فصلها استخراج کنید.
. اشخاصی که قبل از مطالعه با طرح پرسشهایی برای خود، ذهنشان را مشتاق و جستجوگر می کنند. در تمام لحظات مطالعه به دنبال جواب هستند و این هدفمندی ذهن باعث می شود که به راحتی تمرکز حواس داشته باشید.

موضوعات: هفته کتاب  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-08-24] [ 07:53:00 ب.ظ ]